Samenwerking in hulpverlening helpt Jill om haar leven weer op rolletjes te krijgen

Jill kan zichzelf er niet toe zetten om haar school af te maken. Thuis zijn er te veel prikkels. Jill gaat liever skateboarden. Als een wijkteam in Rotterdam haar doorstuurt naar Jermaine, VSV-coach bij Wmo Radar, verandert alles. Nét op tijd haalt ze al haar opdrachten voor het examen.

Jill is vroegtijdig schoolverlater en wordt begeleidt door een VSV coach om weer mee te kunnen draaien in de maatschappij.
Jermaine begeleidt vroegtijdige schoolverlaters. Hij zoekt jongeren die al langer niet naar school gaan thuis op en motiveert hen om hun leven op te pakken. Daarvoor heeft Jermaine veel contacten met het wijkteam, scholen, bedrijven en soms de ouders. Die samenwerking kan het verschil maken. Zo kwam bij Jill aan het licht dat ze nog maar vier dagen bleek te hebben om opdrachten in te leveren, die al een half jaar geleden ingeleverd hadden moeten zijn. 


Geen discipline

'Als ze deze opdrachten niet tijdig zou inleveren, mocht ze geen examen afnemen', vertelt Jermaine. 'Thuis waren er te veel prikkels voor Jill. De discipline om te studeren, terwijl je ook op de bank kunt hangen, skateboarden of gamen had Jill niet. En haar moeder vond het moeilijk om haar onder druk te zetten. Ik heb toen voorgesteld dat ze op ons kantoor huiswerk zou maken. Af en toe hadden we een heel korte pauze waarin ik ook even haar skateboard heb geprobeerd, dit vond ze geweldig. Maar veelal waren we hard aan het werk. En dat heeft gelukkig zijn vruchten afgeworpen. Jill heeft haar opdrachten gehaald en ook nog op ons kantoor hard gestudeerd voor het examen.'

Dagbesteding regelen

Behalve het begeleiden van jongeren naar school regelt Jermaine vaak ook dagbesteding of werk voor jongeren. 'Voor mij is het de uitdaging om te achterhalen wat iemands ambities in het leven zijn. En het is heel fijn om te zien dat iemand uiteindelijk zijn draai vindt, als je zoveel hebt geïnvesteerd in een persoon. Of dat nu is met een goed verdienende baan of het vinden van de motivatie om te leren. Dit gaat niet altijd van een leien dakje. In het geval van Jill was het ook nog eens een race tegen de klok die we in ieder geval gewonnen hebben. En daar zijn we allebei trots op!'