Contact onderhouden
Janna is er trots op dat 90 procent van de dienstverlening in deze tijd normaal doorgaat. 'Natuurlijk zijn er ook klanten die angstig zijn en afzeggen. Ook dan blijven we het contact onderhouden, door die medewerker of iemand anders te laten bellen. En als mensen de deur niet meer uit durven om een boodschap te doen of medicatie op te halen, kijken we of we toch iets voor een klant kunnen betekenen. Ook merken we dat mensen weleens verkeerd zijn voorgelicht. Dan proberen we die angst weg te nemen. Ten slotte hebben we ook een sociale lijn voor onze klanten opgezet waar al onze klanten naartoe kunnen bellen als ze behoefte hebben aan een praatje of een luisterend oor. Klanten kunnen bellen naar 085-079 33 33.'
Axxicom Thuishulp volgt de richtlijnen zoals het RIVM die ook voor de thuishulp heeft opgesteld. Denk aan: was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg, schud geen handen en houd 1,5 meter afstand. Deze zijn volgens de RIVM-deskundigen effectief en belangrijk. Ons personeel draagt daarom geen beschermende kleding. Deze worden alleen gebruik door medisch personeel die fysiek contact hebben met de klant. Maar dat de sector doorgaat, heeft niet alleen met richtlijnen te maken. Janna: 'Dat kan alleen maar doordat medewerkers bereid zijn iedere dag de deur uit te gaan. Ook zij zitten met onzekere gevoelens. We lichten onze medewerkers zo goed mogelijk voor. Bijvoorbeeld over die anderhalve meter afstand. Maar er zijn altijd omstandigheden die niet in richtlijnen te vatten zijn.
We zien dat onze hulpen ook hierin hun eigen verantwoordelijkheid nemen door goed met de klanten te overleggen, bijvoorbeeld door van te voren te bellen en samen afspraken te maken. Als dat niet lukt, zoals bij klanten die beginnend dementeren, ondersteunen we de medewerkers door bijvoorbeeld hulp te vragen van mantelzorgers.'