Sinds oktober 2016 is de buurtteamorganisatie verantwoordelijk voor de toegang tot hulp bij het huishouden (HbH). Een projectteam heeft de schouders onder de klus gezet. In gesprek met buurtondernemer Gerrit Eppink en junior ontwikkelaar Jenny Crielaard over het hoe en waarom en de implementatie van deze extra opdracht.
Vanuit de inhoud was het een logisch verzoek dat in 2016 aan de buurtteam organisatie werd gedaan, het verzorgen van de toegang tot de voorziening hulp bij het huishouden. Immers, buurtteams voeren keukentafelgesprekken en kijken generalistisch naar de mogelijkheden om een huishouden te ondersteunen bij de vraag. Ook als het gaat om voorzieningen. In de praktijk bleek het eerst een enorme klus. Voordat we konden komen tot een aanpak die past bij de werkwijze van de buurtteams, moesten in 2017 duizenden gesprekken gevoerd worden. Om de reguliere organisatie niet over te belasten, werd een projectteam van 10 FTE in het leven geroepen om die klus te klaren. Gerrit en Jenny vervulden hier een belangrijke rol in. Met succes. Alle 5.500 gesprekken zijn gevoerd, de overeengekomen termijnen zijn behaald en de planning staat. En er is meer zicht op de groep ouderen. 'Ja, het staat er goed voor', zegt Gerrit. 'We kunnen terugkijken op een mooi jaar.'