De lancering van het signaalpunt in Twenterand vond plaats in de Jumbo in Vriezenveen. Een logische plek, vindt ook Martin Veltkamp, eigenaar van deze vestiging: “Als familiebedrijf en supermarktketen staan we midden in de samenleving. Onze winkel is voor veel mensen uit het dorp en daarbuiten een belangrijke ontmoetingsplek. Daarom willen wij bijdragen aan het signaleren en terugdringen van eenzaamheid. Dit doen we bijvoorbeeld al door middel van onze Kletskassa’s, waar mensen zonder haast en met behoefte aan een praatje hun boodschappen kunnen afrekenen. Dat we vanaf nu met het Signaalpunt ook als ondernemer zelf ook een plek hebben om naartoe te gaan om een signaal van eenzaamheid af te geven, is echt een aanvulling. Onze medewerkers kunnen zo ook voor die mensen die geen Kletskassa opzoeken of een gesprek willen aangaan toch iets betekenen.” Jumbo maakt deel uit van de landelijke en lokale coalitie tegen eenzaamheid.
Het moment van de lancering vond plaats tijdens de Week van de Gezonde Twenterander. Later deze week zal ook in de Jumbo in Westerhaar aandacht worden gegeven aan het nieuwe Signaalpunt Eenzaamheid Twenterand.
Hoe werkt het Signaalpunt
Signalen die via het Signaalpunt Eenzaamheid Twenterand worden gegeven, komen terecht bij het Zorginformatiepunt (ZIP). Dat is het loket waar inwoners terecht kunnen met vragen over welzijn en zorg, maar ook over wonen, opvoeden en opgroeien. Hier zorgen ze er vervolgens voor dat de juiste personen of partijen contact zoeken met de persoon die mogelijk eenzaam is. Samen kijken zij of er behoefte is aan advies of ondersteuning. Afhankelijk van de behoefte kan er bijvoorbeeld gekeken worden naar deelname aan activiteiten in de buurt of het koppelen