Veranderingen opmerken
Thuishulpen spelen een belangrijke rol in het welzijn van klanten. Zij zijn het die op regelmatige basis bij iemand thuiskomen. In veel gevallen zijn zij zelfs een van de weinige gezichten die eenzame ouderen nog zien. Een thuishulp is daarmee de ideale persoon om veranderingen in het gedrag van klanten op te merken. Als een thuishulp er snel genoeg bij is kan ondersteuning tijdig worden georganiseerd, zonder dat er een beroep hoeft te worden gedaan op zorgprofessionals. Op die manier kan laagdrempelige ondersteuning grotere problemen voorkomen.Ondersteuning is niet alleen kostbaar en schaars, ook zijn oplossingen voor veel voorkomende problemen vaak dichter bij huis te vinden. Letterlijk zelfs: familie die een keer extra kookt voor een oudere, een activiteiten in het buurthuis of een buurman die bereid is iemand mee te nemen voor een wandelingetje. Hulp uit het voorliggend veld die in veel gevallen toereikend is.
Signaleringskaarten met 6 V's
Om thuishulpen te helpen met het signaleren van mogelijke problemen, werken Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten met de signaalkaart. Centraal staan de 6 V's, zes thema's die van belang zijn in het gedrag van de klant: valpreventie, voedselveiligheid, vaardigheid, vereenzaming, verwardheid en verwaarlozing. Met behulp van ondersteunende vragen kunnen veranderingen besproken worden. Valt een thuishulp iets op bij het wekelijks bezoek aan de klant? Dan ging er tot voor kort een seintje naar de teammanager. Daphne: 'De 6 V's zijn heel succesvol gebleken. Nu pakken we door: als je iets signaleert, wat kun je dan zelf doen? Hoe maak je als thuishulp nu effectief de verbinding met het voorliggend veld?'
Vereenzaming grootste probleem
Uit een intern onderzoek blijkt dat thuishulpen actief aan de gang zijn gegaan met het signaleren. Liefst drie op de tien hulpen zegt wekelijks wel een verandering te zien aan de hand van de signaalkaart. 'Top of the bill' is vereenzaming, goed voor 30% van alle signalen. Valpreventie scoort ook hoog: een kwart van alle meldingen, gevolgd door problemen met vaardigheid en verwardheid. Thuishulpen blijken creatief in het vinden van oplossingen. Ook omdat ze vaak goed bekend zijn met de buurt of met lokale initiatieven bij de klant om de hoek. Zo kunnen ze klanten activeren om naar een leuke activiteit te gaan. Ze brengen klanten die niet goed meer zelf kunnen koken in contact met bijvoorbeeld Thuisgekookt, zoeken een vrijwilliger die de verwilderde tuin onderhoudt of brengen twee buurtgenoten met elkaar in contact. Daphne zegt hierover: 'Dit gebeurt veelal onbewust bekwaam, waarbij we nu de slag willen maken naar bewust bekwaam.''De signalering van thuishulpen is essentieel en dat wordt ook door hen zo gezien', blijkt uit de vragenlijst. 'Die verantwoordelijkheid om iets te doen met dit signaal, of om dit tenminste bespreekbaar te maken, is erg hoog. Dit vinden wij erg fijn, omdat we zo een goed beeld krijgen van onze klanten.'
Stukje maatwerk nodig
Niet alles is zonder inzet van professionele hulp te realiseren, erkent Daphne. 'Als iemand het moeilijk vindt om nieuwe mensen te leren kennen dan is het voorliggend veld lastig. Daarin is weer een stukje maatwerk nodig. En ook kan het best weleens zijn dat je twijfelt: ik signaleer dit of dat, maar moet ik er nou wel of niet iets mee? In zo'n geval kun je overleggen met je teamondersteuner, regiomanager of coördinator. Zij geven advies aan de hulpen als deze tegen een lastige situatie aanlopen.'
Zelforganisatie
Het initiatief om thuishulpen meer handvatten te geven dan alleen maar een poetsdoek en een stofzuiger staat niet op zichzelf, zegt Daphne: 'Dit sluit naadloos aan bij onze zelforganisatie, waarbij hulpen ook verantwoordelijk zijn voor hun eigen planning. De collega's op kantoor helpen alleen bij acute problemen in de planning. Onze thuishulpen zijn daarin echt uniek in vergelijking met andere bedrijven. Zij kunnen het heft in eigen handen nemen.'