Online soms handiger
“Je kunt als buurtteammedewerker op allerlei manieren contact hebben met klanten”, zegt Andrie. “Fysiek, bijvoorbeeld door ze thuis te bezoeken, op je buurtteamlocatie met hen af te spreken of een wandeling met hen te maken. Maar ook op afstand, door te telefoneren of gebruik te maken van online communicatievormen als e-mail, WhatsApp en videobellen.” Veel mensen denken volgens Andrie dat ‘blended care’ altijd online is. “Maar het gaat erom dat je de beste mix van contactvormen kiest. Afgestemd op klanten en hun hulpvraag. Dat kunnen dus ook alleen fysieke manieren zijn!”
Hilde had aanvankelijk inderdaad alleen fysieke afspraken. Dan ging zij naar het buurtteam of kwam Andrie bij haar thuis. “Altijd ergens waar we konden zitten”, vertelt Hilde. “Want vaak zochten we op de laptop naar organisaties of methodes waar ik iets aan zou hebben.” Geleidelijk aan kozen Andrie en Hilde steeds vaker voor videobellen. “Dan kun je óók samen websites bekijken. En het bleek soms handiger. In coronatijd bijvoorbeeld als een van ons in quarantaine zat. Maar ook later, toen ik steeds meer tijd doorbracht bij mijn vriend in Noord-Brabant. Dan hoefde ik niet terug naar Utrecht.”