Utrecht timmert aan de weg met Tessa

16 februari 2021

Ingrid Horstik is ontwikkelaar bij Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht, onderdeel van Incluzio. Als zodanig is zij nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van e-health toepassingen. Zorgrobot Tessa is een van de eerste toepassingen die in Utrecht haar weg heeft gevonden naar klanten in het sociaal domein.

Welke kansen ziet Ingrid voor e-health toepassingen?
Blended care - de combinatie van digitale en fysieke ondersteuning van klanten - is de toekomst. E-health dus als onderdeel van het zorgconcept. Voor ons is het belangrijkste criterium dat e-health toepassingen bijdragen aan het vasthouden van de eigen regie van klanten. Of sterker, dat de eigen regie aan klanten teruggeeft. Zorgrobot Tessa is zo'n toepassing die we met succes inzetten bij onze achttien buurtteams.  

Hoe helpt Tessa klanten? En welke ervaringen zijn er met de zorgrobot in de praktijk van Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht?
Tessa is een sociale robot die klanten ondersteunt bij het vasthouden van hun eigen dagstructuur. Dat is bijzonder fijn voor bijvoorbeeld mensen met beginnende dementie, voor wie Tessa een geheugensteun is in het dagelijks leven. Zo kun je boodschappen inspreken die Tessa op een bepaald moment afspeelt. Daarmee helpt Tessa de klant om zoveel mogelijk autonoom te blijven en tegelijkertijd ontzorgt zij ook mantelzorgers. En dat zijn belangrijke winstpunten. Verder zijn er ook klanten met autisme die baat hebben bij Tessa. Bijvoorbeeld om te helpen meer structuur aan het dagelijkse leven te geven en de juiste prioriteiten te stellen. Hierdoor zijn deze klanten in staat actiever en zelfstandiger te worden en daarmee de regie over hun eigen leven te pakken. Lees hier over de ervaringen van Alexander (30) die door zijn autisme niet goed in actie kon komen. Hoe Tessa zijn leven veranderde.  

Wat wil Ingrid collega's in zorg en welzijn meegeven die met e-health willen starten?
Vergeet je eigen organisatie niet. Maak een inventarisatie van hoe het met de digitale vaardigheden van je team staat. Zo kun je per medewerker bekijken wat nodig is om hem of haar mee te nemen in de implementatie van e-health. Medewerkers moeten ook technisch uitgerust en opgeleid worden om ondersteuning te kunnen bieden met digitale toepassingen. Het vergt nou eenmaal andere competenties van medewerkers om klanten op afstand te ondersteunen. En begin gewoon. Wij doen dat met een 'living lab' waarin in praktijk brengen en leren hand in hand gaan.