Aandacht voor verbinding in de wijk

3 februari 2022

Josje is werkzaam als netwerkcoach bij SVEN. Als gezicht van de wijk Boswinkel kunnen bewoners bij haar terecht met hulpvragen en initiatieven. Samen met bewoonster Sahra vertelt ze hoe haar aanpak zorgt voor meer verbinding met bewoners in de wijk.

Versterken van wijkbewoners

Josje vertelt: ‘SVEN staat voor Samen Versterken van Enschede door Noaberschap. SVEN is onderdeel van Incluzio Uitvoering Oost en staat voor bewonersparticipatie en het ondersteunen bij het vergroten van de leefbaarheid, veiligheid en sociale verbinding in een buurt of wijk centraal. Ik ben vanuit SVEN het eerste aanspreekpunt voor Boswinkel en mijn collega Sigrid is dat voor Stadsveld en Pathmos. Als wijkbewoners vragen hebben, verbinden wij ze met de juiste organisatie. Veel bewoners weten namelijk niet waar ze met hun vragen heen kunnen. Op deze manier proberen we voor meer verbinding in de wijk te zorgen. Niet alleen tussen bewoners en organisaties, maar ook tussen bewoners onderling.’

Hulp bieden bij vragen

‘Om in contact te komen met de buurtbewoners, zijn we afgelopen jaar bij een aantal flats en woningen langs de deuren gegaan om kennis te maken’, gaat Josje verder. ‘We vroegen de bewoners of ze een vragenlijst wilden invullen en maakten een afspraak om deze weer op te halen. Vragen waren bijvoorbeeld ‘Voel je je veilig in de wijk?’ en ‘Weet je waar je met vragen naartoe kan?’. Zo leren de bewoners en ik elkaar kennen.’ Sahra is een van de buurtbewoners bij wie Josje aan de deur kwam: ‘Ik woon nog niet zo lang in Nederland en zat met veel vragen, maar wist niet waar ik terecht kon. Nadat Josje bij mij aan de deur kwam, heb ik haar gebeld en om hulp gevraagd. Ze heeft me onder andere geholpen bij het vertalen van papierwerk en het regelen van fietslessen.’
Ik woon nog niet zo lang in Nederland en zat met veel vragen, maar wist niet waar ik terecht kon. Nadat Josje bij mij aan de deur kwam, heb ik haar om hulp gevraagd en heeft ze me onder andere geholpen bij het vertalen van papierwerk en het regelen van fietslessen.

Verbinding tussen wijkbewoners

Josje gaat verder: ‘Met de uitkomsten van het buurtonderzoek ga ik kijken welke acties we samen met bewoners kunnen opzetten om de wijk te verbeteren. Naast het hulp bieden en doorverwijzen naar de juiste organisatie, brengen we ook mensen met elkaar in verbinding. Zo kwam er uit het buurtonderzoek bijvoorbeeld naar voren dat sommige mensen eenzaam zijn en behoefte hebben aan contact. Vervolgens hebben wij die mensen bij elkaar gebracht en drinken ze nu regelmatig samen koffie. Een ander voorbeeld is dat we met een groepje buurtbewoners gaan zitten om een activiteit te organiseren of om de buurt op te knappen. Wij helpen ze met de eerste stappen, maar uiteindelijk gaan ze echt zelf aan de slag.’

Meer woongeluk

Sahra: ‘Ik ben heel blij dat Josje bij mij voor de deur stond. Ze heeft mij echt geholpen. En als ik nu weer vragen heb, weet ik dat ik haar kan bellen.’ Josje vervolgt: ‘Ik hoop dat zoveel mogelijk bewoners mij weten te vinden, zodat ik ze verder kan helpen. Uiteindelijk ben ik tevreden als ze daardoor net dat beetje meer woongeluk ervaren’, sluit Josje af.


Vragen?
Woon je in Boswinkel en zit je met vragen? Neem contact op met Josje Smits via 06–57219156 of jsmits@incluzio.nl.
Bewoners van Stadsveld en Pathmos kunnen terecht bij Sigrid Binksma. Zij is bereikbaar op 06-15093370 of via sbinksma@incluzio.nl.

Meer weten over SVEN?
Neem dan eens een kijkje op de website