‘Moeilijk is het niet, dankbaar werk is het wel’

5 oktober 2020

Hij was ´Transvaler´ en woonde in de Archipelbuurt. Maar inmiddels heeft meneer Henk wel zijn plekje gevonden in hartje Den Haag, in een mooi seniorencomplex. ´Je hebt hier een hoop grote zaken in de buurt. De Albert Heijn, de Bijenkorf. De boodschappen doe ik nog zelf’, zegt hij terwijl Bas de badkamer spic en span maakt. Als huishoudelijke hulp is hij elke vrijdagmiddag bij meneer te vinden.

Op z’n 82ste woont meneer Henk nog op zichzelf. ‘Het gaat. Ik ben wel een rollatorman geworden sinds ik m’n heup heb gebroken. Daarom heb ik ook recht op hulp. Ach, het is een handicap. Maar op mijn leeftijd ben je toch al niet meer de jongste. Koken doe ik zelf. Je moet overal je tempo een beetje aanpassen’, zegt hij luchtig.

Sinds juli vorig jaar komt Bas van Axxicom Thuishulp over de vloer in het appartement in hartje Den Haag. Het is één van zijn acht wekelijkse adressen. ‘Ik ben inderdaad een van de weinige mannelijke hulpen’, zegt hij als het onderwerp ter sprake komt. ‘Ik was een keer op het voormalige arbeidsbureau voor een afspraak. Zie ik daar een papiertje hangen: thuishulpen gezocht. Dat heb ik in de jaren negentig ook gedaan. Dat was prima te doen. Het is heel ander werk dan ik hiervoor deed. Ik deed administratief werk, hier ben je meer lichamelijk bezig. Moeilijk is het niet, dankbaar werk is het wel.’

‘Met Bas gaat het uitstekend’

Maar een man of vrouw in huis, meneer Henk maakt het niet uit. Met Bas gaat het uitstekend. Vanaf het moment dat hij kwam kennismaken eigenlijk al.’ Bas kan het beamen. ‘Ik doe alles wat er gedaan moet worden. Ook strijken, al ben ik daarin waarschijnlijk niet de snelste’, lacht hij.

Bas legt de laatste hand aan de schone badkamer bij meneer Henk in hartje Den Haag.

Broodnodig contact

Duidelijk is dat hij niet voor de eerste keer een badkamer reinigt. Ondertussen wordt er gepraat. Meneer Henk: ‘Over de gebruikelijke ditjes en datjes, de dingen die spelen in de actualiteit. We hebben een heel goed contact met elkaar.’ Dat contact is voor veel klanten broodnodig, weet Bas. ‘Voor sommigen is het prettig dat ze met enige regelmaat iemand op bezoek krijgen. Ik weet zeker dat ze het wel fijn vinden.’

Schimmel in de koelkast

‘Die signaleringsfunctie heb je ook als hulp. Even de inhoud van de koelkast controleren bijvoorbeeld, of er geen dingen staan te beschimmelen. Mensen worden soms vergeetachtig. Of ze kunnen last krijgen van evenwichtsstoornissen of zitten te vereenzamen. Dan vraag ik aan de klant toestemming of ik een notitie mag maken in ons systeem. Dat heb ik al een keer gedaan. We hebben daar een speciale meldings- en registratiefunctie in ons systeem voor. Dan vraag ik of ze er op het hoofdkantoor van Axxicom Thuishulp even extra aandacht aan willen besteden en dan komt het wel goed.’